Mindcraft i undervisningen

Sidste efterår fik jeg øjnene op for af flere og flere af mine elever var meget optaget at et computerspil. De spillede det både på computerne og på deres iPads. Det var Mindcraft. Jeg blev interesseret for at se hvad det var der fangede dem. Umiddelbart var Mindcraft ikke særligt pænt at se på, rent grafisk. Store pixiledere terninger, der kunne stables, og meget firkantede figurer.

Men det er fange mine elever var, at de kunne bygge lige præcis det de havde lyst til, og at de kunne arbejde sammen om at gøre det. De byggede lige fra Sfinxen i Egypten til Dubaitower. En gruppe på 5 elever brugte alle eftermiddagene i 2 uger på at bygge Århus bymidte!

Drenge arbejder med Mindcraft

Tre elever der er ved at bygge Big Ben. Samtidigt filmer de deres byggeri med iPhone, med en timelaps app, så de bagefter kan se hvordan byggeriet skred frem. De syntes de kunne være sejt at se bagefter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg begyndte at inddrage Mindcraft i matematikundervisningen i to 7.klasser. Gav dem den opgave, at de i grupper skulle bygge et kendt bygningsværk. De var helt væk i dette arbejde, og fik lavet nogle fantastiske bygningsværker.

Så er du tilmeldt nyhedsbrev